Skörda frö från blomsterkrasse

Hej, hur skördar man frö från blomsterkrasse?
Susanne Persson

Kommentarer

  • Hej Susanne

    Att skörda frön från blomsterkrasse är enkelt och kan göras med några få steg.
    1. Låt blommorna gå i frö:
      Låt några av blommorna på dina blomsterkrasseplantor vissna och utveckla frön. Blomsterkrassefrön är stora och lätta att se när de börjar bildas.
    2. Vänta tills fröna mognar:
      Vänta tills fröna har mognat och blivit bruna eller beige. Om du skördar dem för tidigt, kan de vara för omogna för att gro nästa säsong.
    3. Plocka fröna:
      När fröna är mogna, plocka dem direkt från plantan. De sitter ofta i grupper om tre och kan lätt lossna när de är färdiga att skördas.
    4. Torka fröna:
      Lägg de skördade fröna på en pappershandduk eller en tallrik i ett torrt och välventilerat utrymme. Låt dem torka i några dagar för att säkerställa att all fukt är borta.
    5. Förvara fröna:
      När fröna är helt torra, förvara dem i en papperspåse eller ett kuvert. Märk förpackningen med datum och vilken sorts frö det är. Förvara fröna på en sval, mörk och torr plats tills du är redo att plantera dem nästa säsong.
    Tips:
    • Kontrollera fukt: Se till att fröna är helt torra innan du förvarar dem. Om de är fuktiga kan de mögla under förvaringen.
    • Märkning: Glöm inte att märka dina fröpåsar noggrant. Det kan vara lätt att glömma vilken sort det är efter några månader.
    • Förvara svalt: En sval förvaringsplats, som en källare eller ett kylskåp, kan förlänga frönas hållbarhet.
    Genom att följa dessa steg kan du samla och spara blomsterkrassefrön för nästa säsong, vilket ger dig en vacker och färgglad trädgård år efter år.

    Jessica