Säljer ni invasiva arter?

Hej
Hur vet jag att Impecta inte säljer arter som är invasiva? Jag har till exempel sett att daggkåpa klassas som insvasiv och den säljer ni. Varför?
Anders

Kommentarer

  • Hej Anders!

    Det direkta svaret på din fråga är att jättedaggkåpa inte klassas som en invasiv art. Den tillhör dock en av de trädgårdsväxter som villigt sprider sig med frön. Om du odlar daggkåpa i en rabatt kommer det dyka upp små fröplantor av daggkåpa runtomkring på våren när fröerna som spritt sig säsongen före gror. De är lätta att gräva upp och slänga eller plantera ner i små krukor för att föröka till nya plantor. Daggkåpa sprider sig alltså, men inte ohejdat och inte genom att aggressivt tränga undan andra växter.

    Det är svårt att hitta rätt information kring främmande invasiva arter. Det finns ingen officiell lista som tagits fram i Sverige. Dock dyker det upp listor här och var på nätet som menar att exempelvis daggkåpa är invasiv. Just nu arbetar SLU Artdatabanken med att göra en lista för Sverige, som vi odlare ska kunna gå efter. De har fått det arbetet i uppdrag av Naturvårdsverket och Havs- och vattenmyndigheten. Det arbetet kommer vi så klart att följa.

    Tills vidare tittar vi på vilka arter som klassas som invasiva inom EU samt följer annan information på området. Detta gjorde exempelvis att vi tog bort alla fröer till blomsterlupin, som finns med på EU:s lista över invasiva arter.
    Johanna Kundservice