Hur vet jag att ni inte säljer GMO fröer?

Hej!

Jag har läst lite om GMO fröer, är det något ni säljer? Det är väldigt viktigt för mig att det inte är GMO.

Hur är det möjligt att kulturarvsfröer som är ett halvt sekel gamla, inte är ekologiska? Är dessa manipulerade på något sätt? Ge gärna en bra beskrivning av vad jag bör sträva efter för typ av fröer för att uppfylla min krav på 100% naturliga och ekologiska grönsaker/frukter. Har läst de frågor och svar som liknar min fråga men vad är konsekvensen av att köpa kulturarvsfröer som inte är märkta EKO?
Armand

Kommentarer

  • Hej Armand!

    Det är en relevanta frågor du ställer.
    Nej det är inget vi säljer. GMO förekommer inte bland frö som säljs till hobbyodlare i Europa. Kanske att det kommer dyka upp framöver men än så länge är motståndet, tack och lov, alltför stort. Impecta Fröhandel är absolut motståndare mot GMO. Vi ser detta som ett stort hot mot den biologiska mångfalden och vi vill inte att GMO-sorter varken ska produceras eller odlas.

    De två kvalitetsområdena Eko och Kulturarvsväxt vilar på olika grund.

    Vad gäller ekologiska fröer så handlar det om att de ska vara godkända enligt EU:s förordningar om ekologisk produktion. Som fröodlare har man en process att gå igenom för att få ett sådant godkännande och kunna sälja fröer som får märkas som ekologiska. Processen tar tid och är kostsam men tack och lov växer utbudet av ekologiska fröer hela tiden.
    På Impecta Fröhandel håller vi utkik och letar ständigt nya ekologiska sorter att ta in i sortimentet. När vi väl hittar nya intressanta ekologiska sorter så måste även de genomgå vår egen provodling där vi noggrant väljer ut de sorter som har bäst kvalitet för vårt nordiska klimat.

    Kulturarvsmärkningen är vår egen märkning där vi väljer ut unika, spännande arter att bevara. Varje sort av de olika arterna måste som du skriver vara minst ett halvt sekel gammal och fortfarande ha goda egenskaper vad gäller odling, avkastning, smak och hållbarhet. Det har blivit naturligt utvalda av såväl professionella som hobbyodlare under årens lopp för sina goda egenskaper och det är därför de har funnits så länge i vårt odlade kulturarv.

    Om du vill odla helt ekologiskt är det så klart bra att välja ekologiska fröer, men det kan vara bra att veta att mängder av andra fröer är hållbart odlade och att fler och fler sorter certifieras hela tiden. Sen är det i din egen odling som nästa steg kommer för att arbeta med de ekologiska, genom att du odlar med enbart organiska gödningsmedel och inte använder pesticider mot skadedjur och sjukdomar.

    Här kommer lite tips på läsning hos oss på Jordnära för att skapa ett bra ekologiskt kretslopp i din odling:
    Odla din egen mat
    Ohyra och sjukdomar, skydda dina växter
    Jord och gödning, den goda vårjorden

    Önskar dig en fin dag
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )