När vet jag att jorden reder sig?

Jag ska nu så lite olika fröer ute i mitt trädgårdsland. I beskrivningen står det att jag ska så dem när jorden reder sig. Hur vet jag det?
Josefin

Kommentarer

  • Hej Josefin!

    Det låter härligt att du nu ska börja så fröer i ditt trädgårdsland.

    Att så direkt utomhus innebär att behöva vänta på värmen. Jorden ska ha hunnit reda sig för att fröna ska ha rätt förutsättningar att gro.

    Ett bra sätt att kolla om jorden rett sig är att ta upp en klump jord i handen och gojsa runt med den. Om jorden smulas sönder och trillar genom fingrarna är den tillräckligt torr och varm för att så i. Är jorden däremot klumpig så behöver du vänta ett tag till.

    Man får gilla läget i den region man bor och så lite senare om jorden reder sig senare. Och stressa inte. Det är bättre och vänta tills jorden är redo annars kan du behöva så om dina fröer och göra om allt arbete.

    Önskar dig en härlig tid i trädgårdslandet!

    Maria Kundservice