Mina tomater har drabbats av potatisbladmögel. Kan jag få bort det?

Hej!

Alla mina tomatplantor har drabbats av potatisbladmögel. Tomaterna står i mitt växthus. Kan jag rädda mina plantor eller är det omöjligt?
Samira

Kommentarer

  • Hej Samira!

    Vad ledsamt att höra om dina tomater. Potatisbladmögel är verkligen ingen rolig historia.

    Det är jättebra om du byter jorden varje år. Har du rejäla angrepp bör du även tvätta allt som varit i kontakt med odlingen och som du eventuellt kommer använda nästa säsong, som odlingspinnar, uppbindningar osv. I kallväxthus är det svårt att reglera fuktigheten – håll omgivningen runt tomaterna så luftig som möjligt. Plocka bort blad på plantorna, nerifrån och uppåt.

    Vi har tyvärr inga sorter som vi vågar kalla helt resistenta. Har du inte provat Shirley kan det vara värt ett försök. Välj överlag tidiga sorter och gärna små tomater.

    Ett råd till för att hålla borta potatisbladmögel är att dra ner på kvävegödningen. Gödsla inte med kogödsel. Pelleterad hönsgödsel har en bra balans av näringsämnen för växthustomater.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med din tomatodling
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )