Mina stockrosor har fått bruna och orange prickar på bladen. Vad är det? Kan jag rädda plantorna?

Mina stockrosor mår inte så bra. De har fula fläckar på bladen. Går dem att få bort eller ska jag kasta mina plantor?
Robert

Kommentarer

  • Hej Robert!

    Så tråkigt att din stockrosor inte mår bra.

    Under torra och varma somrar kan angrepp av rost på stockrosor bli omfattande. På bladen, först och främst på undersidan, bildas små gula kuddar som syns i form av prickar. Senare blir kuddarna bruna. Stjälkarna kan också angripas. Starka angrepp kan leda till att bladen vissnar och att knopparna inte slår ut.Svampsporerna övervintrar i stockrosens bladrosett och kan därför angripa redan de allra första bladen som kommer på våren.

    Förebygg allvarliga angrepp genom att vara alert på våren med att plocka bort blad så snart det visar symptom. Detta kan rädda plantan den säsongen och hindra att rosten sprider sig vidare! Var noga med att städa bort alla blad på hösten!

    Hoppas detta tips kan ge dig fina stockrosor att se på under sommaren!

    Maria Kundservice