Mina plantor får inga blommor?

Hej!

Har nu fina plantor av Blomman för dagen men de blommar inte. De har många fina gröna blad men det blir aldrig några blommor. Det finns inte ens en blomknopp. Vad kan ha hänt?
Edith

Kommentarer

  • Hej Edith!

    Det kan vara så att din Blomman för dagen har det lite för bra. Vissa sorter av sommarblommor kan få för mycket av det goda. Om de trivs där de är planterade och får mycket näring kan de välja att växa iväg på höjden, bilda mängder med blad men ”glömma” bort att blomma. De har det för bra och blir lata. Typiska sådana sommarblommor är blomman för dagen och klockranka. Om du upplever att dina sommarblommor växer så det knakar men inte blommar är det idé att dra ner på näringen ett tag och se om det hjälper.

    Håll ut så kommer du även få fina blommor!
    Maria Kundservice
    (Uppdaterad )