Varför krullar sig bladen på min tomatplanta?

Hej!

Mina unga tomatplantor krullar ihop sina blad i toppen. Vad kan detta bero på?
Britta

Kommentarer

  • Hej Britta!

    Vad tråkigt att höra om dina tomatplantor.

    Det kan finnas lite olika orsaker till att unga tomatplantor, som är lite känsliga av sig, reagerar som dina. Jag listar några olika orsaker nedan så får du själv fundera på om något av det kan stämma på din odling.

    Låg eller varierande temperatur, om plantorna utsätts för plötslig kyla, från ett drag eller öppet fönster, eller om temperaturen varierar mycket, kan plantorna reagera så som dina har gjort. Detta kan även ske om tomatplantor sätts ut för tidigt i växthus och nätterna är kalla.

    Värme och torr luft, även värme kan leda till dessa symtom om plantorna står mycket varmt, exempelvis i gassande sol, och luften runtomkring är torr. Att vattna regelbundet och spreja bladen med rumstempererat vatten skapar en fuktigare miljö som hjälper plantan att klara värmen.

    För mycket näring, tomater behöver näring, men det kan bli för mycket av det goda. Om du har givit mycket näring till dina tomater kan det vara idé att prova att dra ner på det.

    Önskar dig en fin dag
    Johanna Kundservice