Min pump startar inte och enheten piper var tionde sekund. Vad är det för fel?

Hej!
Mitt bevattningssystem har helt plötsligt slutat att fungera. Kontrollenheten står och piper och pumpen vill inte igång.
Mirja

Kommentarer

  • Hej Mirja!

    Om din enhet piper var tionde sekund så kan det bero på att vattennivåsensorn inte har kontakt med vatten (eller är defekt). Se till att sensorn är fastsatt med ett buntband på inloppsslangen i vattenkällan, har du den senare modellen av sensor med separata stift, sätter du det ena över filtret och det andra under filtret. Se till att det hamnar i vattentunnan så det inte flyter på vattenytan.
    Om du inte vill använda vattennivåsensorn (t.ex. om vattenkällan finns långt från kontrollenheten) kan du med hjälp av en näbbtång ersätta dess kontakt på kretskortet, med byglingen som är fasttejpad på insidan av enhetens lock. Har du en modell L så kopplar man bort sensorn genom att skruva loss sladden. Öppnar kontrollenheten och sätter knappen på läge off på kretskortet.

    När vattennivåsensorn nu har kontakt med vatten så slutar enheten att pipa och börja pumpa vatten som den ska igen.

    Nu hoppas vi att din enhet fungerar igen!
    Maria Kundservice