Min dahliknöl har inte några ögon. Kommer det att bli någon planta?

Hej
Jag kan inte hitta några ögon på min dahliknöl och jag funderar på om de kommer att bli någon planta?
Knölarna har fram till idag varit förvarade mörkt torrt och under minst 15 grader
Se bifogade bilder nedan
Med vänlig hälsning,
Agneta

Kommentarer

  • Hej Agneta,

    Tack för att du tar kontakt.

    Ögonen på en dahliaknöl är de små anlag som växer ut från knölen för att sen bilda plantans stjälkar. De sitter runt "midjan" på knölen, där stammen övergår till rotknölarna. Det är inte alltid man kan se dessa ögon, det kan till exempel vara för att de inte har börjat utvecklas än. Om du inte ser några ögon på dina dahlior kan du låta dem ligga varmt en vecka eller två innan plantering för att de ska komma igång. Men det går också bra att plantera dem innan det har hänt.

    Det är egentligen bara när man ska dela sina dahliaknölar som det är viktigt att ha koll på var ögonen sitter, och jag skulle inte rekommendera att du delar dessa innan första säsongen.

    Dina dahliaknölar ser jättefina ut, och jag är säker på att de kommer växa fint för dig.

    Du är alltid välkommen att ta kontakt om det är något mer du undrar över!
    Johanna Kundservice