Kan man använda alla tagetes som gröngödsling?

Hej!

Jag skulle vilja plantera lite sorter och använda som gröngödsling.
Gäller gröngödsling endast tagetes ’ground control’ eller alla tagetes? Om ja, vad gör den unik?

Sigurt

Kommentarer

  • Hej Sigurt!

    Tagetes är överlag känt för att innehålla substanser som är giftiga för skadliga nematoder. Nematoder är mikroorganismer i form av små rundmaskar, oftast inte synliga för blotta ögat.

    Man kan alltså säga att alla tagetes är bra för jorden i trädgården. Att de två sorterna Gröngödsling Tagetes 'Ground Control' och Gröngödsling Tagetes 'Evergreen' anses vara extra bra är att de växer snabbt, bildar stor bladmassa och effektivt täcker marken.

    Under säsongen hålls ogräs borta, jorden blir friskare och till hösten myllas bladen ner i jorden för ännu bättre effekt. De har alltså flera goda egenskaper som just gröngödslingsväxter.

    Men som sagt, även andra tagetes anses vara bra för jorden. Många rosodlare sår tagetes i kanten av rosenrabatten för att hålla jorden friskare.

    Lycka till med odlingarna
    Johanna Kundservice