Kan jag odla dahlia i kruka?

Hej!

Jag bor i lägenhet och vill odla dahlia på min balkong.
Funkar det att plantera de i kruka då? Hur stor behöver krukan vara?
Morgan

Kommentarer

  • Hej Morgan,

    Det kan du absolut göra.

    Om du vill odla dahlia i krukor och kärl är det viktigaste rådet att välja stora krukor.
    En stor jordvolym gör att rötterna kan utvecklas ordentligt och orka producera mängder av blommor under lång tid. Plantan blir också friskare och mer motståndskraftig mot skadedjur och sjukdomar.

    Välj krukor och kärl som rymmer minst 40 liter för höga sorter av dahlior och minst 20 liter för de lägre sorterna. (Det kan tyckas mycket för en liten knöl men de blir stora och behöver utrymmet)

    Du kan läsa mer om att odla dahlia i kruka under vår sida Jordnära

    Johanna Kundservice