Kan jag odla bönor på samma ställe?

Hej!

Har haft purpurbönor och skärbönor på samma ställe i 5-6 år. Nu börjar bönorna ge mindre skörd vad kan det bero på? Kan jag göra något för att det ska ge bra skörd igen. Har ni några tips?
Stefanie

Kommentarer

  • Hej Stefanie!

    Visst är det härligt med goda bönor i trädgårdslandet!

    Att växla grödor på en plats är ett smart och naturligt sätt att hålla jorden frisk och näringsrik. Just bönor är en viktig del i växelbruket för att höja näringshalten i jorden. Bönor fångar upp kväve ur luften och transporterar ner det till sina rötter där kvävet binds och utsöndras så sakteliga ut i jorden.

    Det finns en del olika sjukdomar som bönor kan drabbas av, varav vissa kan överleva i jorden över vintern. För att hålla dina bönor friska och fina rekommenderar vi att inte odla dem på samma plats varje år.

    Önskar dig en fin odlingssäsong!
    Mia Karlsson
    (Uppdaterad )