Jag undrar hur jag ska gödsla i grönsakslandet?

Hej!

Jag har börjat odla grönsaker. Jag undrar hur jag ska gödsla i grönsakslandet. Är det något jag behöver tänka på?
Gunnel

Kommentarer

  • Hej Gunnel!

    Vad härligt med ett grönsaksland.

    Det finns olika sätt att tillföra gödsel i grönsakslandet:
    • Vattna med flytande gödning. Välj ett organiskt gödningsmedel som blandas ut i vatten och tillförs dina odlingar samtidigt som du vattnar.
    • Strö ut hönspellets. Hönsgödsel ger en snabb och effektiv energiboost till jorden och tillförs lättast som torkad pellets. Strö ut i grönsakslandet under högsommaren och inför att du ska göra nya sådder.
    • Gödsla med kompost eller stallgödsel. Om du skördar mycket i grönsakslandet förs en hel del jord bort. Då kan det vara bra att tillföra gödning som även ökar mullhalten i jorden. Använd egen kompostmull, stallgödsel eller kogödsel på säck.
    • Täckodla. Att täcka marken mellan raderna i grönsakslandet med halm, gräsklipp eller annat organiskt håller inte bara ogräset borta och fukten kvar utan ökar också, om än långsamt, näringsinnehållet i jorden.
    Önskar dig en fin dag och lycka till med din grönsaksodling
    Johanna Kundservice