Jag har ett soldrivet bevattningssystem C12L som inte vattnar. Vad är det för fel?

Hej!

Jag har mitt bevattningssystem sitter upp och efter 4 veckor så fungerar det inte längre. Det kommer inget vatten. Den sitter i solen och har varit på men det händer inget. Växterna börjar se vissna ut.
Solveig

Kommentarer

  • Hej Solveig!

    Så tråkigt att dina växter ser vissna ut och att de inte får något vatten.
    Den vanligast orsakerna till att det inte kommer något vatten är följande:
      • Börja med att kontrollera att slangarna sluter tätt mot slanganslutningarna på kontrollenheten. Markera gärna med tejp för att kontrollera att slangarna är ordentligt påskjutna (se manualen). Om slangarna använts en längre tid kan ändarna ha utvidgats och det kan vara klokt att kapa dem någon centimeter före montering.
      • Är alla slangar hela? Om en slang är sprucken kan vatten läcka ut eller luft sugas in.
      • Ta loss utloppsslangen (den som leder till droppmunstycken eller bevattningsslang) från enheten och sätt dit en kort slangbit istället. Sug med munnen (eller medföljande spruta) upp vatten genom pumpen (för att få bort eventuella luftfickor). Testa sedan att starta systemet för att se om pumpen pumpar vatten.
      • Om det inte går att suga vatten genom pumpen har antagligen ventilerna eller membranet i pumpen fastnat. Demontera pumpen ur kontrollenheten och lossa med en precisionsmejsel de fyra skruvarna som håller pumphuvudet i nederkant på pumpen. Notera plattornas position för korrekt återmontering. Peta försiktigt på de små gummiöronen i ventilerna som sitter i locket så du ser att de kan röra sig. Kontrollera att membranet är helt och torka vid behov av det med en fuktig trasa. Montera pumphuvudet och pump igen och testa om den pumpar vatten. OBS! På äldre modeller av pumphuvuden kan pumphuvudet inte plockas isär utan då byter man ut hela pumphuvudet.
      • Går det att suga vatten genom pumpen, men den ändå inte klarar att lufta systemet, kan man montera en backventil (medskickad, finns också som reservdel) som hindrar dränering av inloppsslangen.
      • Montera backventilen på en ca 5 cm lång slangbit så den koniska sidan är mot slangbiten.
      • Montera slangen från vattenkällan på ventilens andra sida och för-lufta genom att sänka slangen under vattenkällans ytnivå tills det kommer vatten.
      •  Anslut slangen på pumpens ingående anslutning.
    Är det så att det fortfarande inte fungerar ja då kan det vara något fel med din enhet. Då ber vi kontakta oss via mejl info@impecta.se.

    Vi hoppas nu att ditt problem har löst sig annars är du välkommen att höra av dig.
    Maria Kundservice