Hur vet jag vilken odlingszon jag tillhör och vilken härdighet växten har?

Hej!

Jag bor lite högre upp i Sverige, ganska nära Östersund.
Hur vet jag vilken zon jag tillhör och vilka växter som passar klimatet här uppe?
Frida

Kommentarer

  • Hej Frida!

    Hos Riksförbundet Svensk Trädgårds karta över odlingszoner kan du se vilken zon som du tillhör. Men kom ihåg att zonindelningen bara är att se som riktlinjer. Odlingsförhållandena kan variera en hel del inom de olika zonerna. I just ditt fall bor du ungefär i zon 6.

    Sedan finns det ett relativt nytt sätt att ange örtartade växters härdighet (inte vedartade buskar och träd). Här tittar man inte på det geografiska läget utan mer vad växten klarar och inte. Detta får man sedan omsätta till sin egen trädgård.

    A kan odlas i hela landet.
    B kan odlas i hela landet men kräver skyddad, dränerad växtplats.
    C kan odlas i stora delar av landet men kräver skyddad, dränerad växtplats eller har sen blomning.
    D kan bara odlas i de mest gynnade delarna av landet och har stora krav på värme och dränering. Vintertäckning kan krävas.

    *Vi kommer att övergå till denna gradering efterhand.

    Här kan du läsa mer om härdighet: Härdighet för perenner

    Önskar dig en fin dag
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )