Hur kan jag odla majs på bästa sätt?

Hej!

Jag vill odla majs i min trädgård. Kan jag odla två olika sorter?
Jag har nämligen hört att man inte ska odla olika sorter av majs nära varandra, men är lite osäker på om det stämmer?
Erhard

Kommentarer

  • Hej Erhard!

    Tack för att du kontaktar oss och vad roligt att du ska odla majs.

    Olika sorters majs pollinerar lätt varandra. Det är inte idealiskt då pollineringen från en annan sort inte blir lika bra som pollinering mellan samma sort. Resultatet kan bli sämre smakande kolvar eller kolvar som inte är fullmatade. Odla därför helst bara en sorts majs i trädgården.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med majsen
    Johanna Kundservice
    (Uppdaterad )