Hur gödslar man organiskt?

Hej!

Nu är jag i fullgång med mina odlingar.
Vad ska jag välja för gödning? Vad innebär det att gödsla organiskt?
Sören

Kommentarer

  • Hej Sören!

    Impecta förespråkar organiska gödningsmedel, även kallat naturgödsel, till allt i trädgården. Motsatsen är kemiska gödningsmedel som exempelvis blåkorn - sånt som många sprider ut på sina gräsmattor och bland buskar. Kemiska gödningsmedel har många nackdelar, bland annat förbättrar de inte jorden på lång sikt och gödningen stannar inte kvar i jorden utan växterna tar upp det de behöver direkt och resten rinner ut i bäckar, hav och sjöar. Så nej till kemiska gödningsmedel.

    Med organiska gödningsmedel eller naturgödsel menar vi allt som kommer från naturen och som tillför jorden näring. De huvudsakliga organiska gödningsmedlen som vi använder är:
    • Stallgödsel: detta är ko- eller hästbajs. Har man möjlighet att få sådant från en gård är det viktigt att den har "brunnit", vilket betyder att den har legat ungefär ett år och börjat bli till kompost. Efter att ha legat ett år blir näringsämnena i stallgödsel lättare för växterna att ta upp.
    • Kogödsel på säck: de flesta har inte tillgång till stallgödsel och då är det i stället jättebra att köpa kogödsel på säck.
    • Hönsgödsel: finns att köpa både färsk på säck eller i torkad i pelletsform. Fördelen med pelletsen är att den inte luktar så starkt, vilket den färska hönsgödseln gör.
    De viktigaste näringsämnena för växter är kväve (N), fosfor (P) och kalium (K). Häst-, ko- och hönsgödsel innehåller alla gott om NPK - skulle något vara allra bäst så är det nog kogödsel. Växter behöver olika mängd av respektive näringsämnen under olika tider på säsongen. Kväve är mycket viktigt för växternas tillväxt av stjälkar och blad och är därför extra bra under våren och tidig sommar. När växterna börjar bilda blommor och frukt vill man inte att de ska ha för mycket fokus på att producera blad utan kraften ska gå till frukten. Då ska man inte tillföra för mycket kväve.

    Det är här det listiga med organiska gödningsmedel kommer in och det är därför vi förespråkar det: organiska gödningsmedel, som ko-, häst- och hönsgödsel, lagras i jorden och ligger kvar där så länge de inte tas upp av växternas rötter. Vi säger att de är långtidsverkande. När växterna behöver näring tar de upp det från den organiska gödningen, som med tiden blir ett med jorden. Behöver de kväve, tar de upp det, behöver de fosfor tar de upp det osv. Tillför vi rätt typ av gödning fixar naturen alltså en bra balans utan att vi behöver fundera så mycket.
    Sen kan det så klart alltid uppstå brist eller obalans även med organiska gödningsmedel och det är om det blir bleka blad, dålig fruktsättning, ingen blomning.

    Önskar dig en fin dag och lycka till med odlingen
    Johanna Kundservice