Vad betyder omskolas i tuvor?

Hej!

Vi har köpt Hässlebrodd 'Aureum'.
Vad betyder omskolas i tuvor? Innebär det att att flera frö ger en tuva eller innebär det att ett frö ger en tuva?
Nu till det mest förvirrande för oss är att det är 10 fröer i denna påse, hur blir dessa 10 små fröer till tuvor?
Lea

Kommentarer

  • Hej Lea,

    Omskolas i tuvor betyder att flera plantor sätts tätt för att få en planta som blir en rejäl tuva.
    Sedan är det ju en relevant fråga hur man ska tänka när det bara är 10 fröer. För att få en snygg tuva bör det vara ett ojämnt antal fröer.
    Många av prydnadsgräsen planteras om i tuvor för att plantorna ska växa till täta, fina ruggar.
    Plantera om dina hässlebrodd till 3 tuvor med 3 fröer i två av dem och 4 i en. Det kanske känns trist att det inte blir 10 enskilda plantor, men de ruggar du får när du planterar i tuvor blir så mycket frodigare och vackrare att det är värt det.

    Lycka till med odlingen
    Johanna Kundservice