Finns det växter som rådjur inte äter?

Hej!

Jag har problem med rådjur i min trädgård, de äter allt.
Finns det några växter som rådjur inte tycker om?
Johannes

Kommentarer

  • Hej Johannes!

    Det finns inga växter som är helt säkra mot rådjur. Ett hungrigt rådjur äter det som står till buds. Men det finns växter som rådjur erfarenhetsmässigt är mindre benägna att ge sig på.

    Här kommer några sorter som rådjur brukar lämna ifred:

    Perenner/fleråriga växter: temynta, blå bolltistel, akleja, alunrot, olika sorter av klockor (campanula), daggkåpa, brudslöja, kantnepeta, rudbeckia, röllika, stjärnflocka, isop, stockros och stormhatt.

    Sommarblommor: lejongap, marguerit, tagetes, dahlia och jätteverbena.

    Du kan prova att använda blodmjöl för att hålla rådjur borta. Blodmjöl är ett organiskt gödningsmedel så det är alltså inget konstigt att ha i trädgården. Du kan antingen sprida ut blodmjöl runt växterna eller blanda blodmjöl i vatten och doppa en trasa i blandningen. Trasan hänger du upp i närheten av rabatten som ska skyddas.

    Önskar dig en fin dag och lycka till
    Johanna Kundservice