Passar Impectas växtbelysning även till hydroponisk odling?

Hej,
Passar er nya belysning även för hydroponisk odling av örter och sallad eller är er belysning särskilt anpassad för förkultivering och för att driva fram växter som ska planteras ut?

Fredrik

Kommentarer

  • Hej Fredrik,

    Tack för din fråga.

    Vår växtbelysning går absolut att använda till hydroponisk odling av bladgrönt. Växtljuset blir mer koncentrerat ju närmare plantan lampan hänger, så det går att justera beroende på vilket ljusbehov växterna man tänkt odla behöver, och vilka förutsättningar platsen man hänger sin lampa på har.

    Det bästa är att titta lite på de medföljande PAR-kartorna till resp. växtbelysning. Du kan hitta dem här;

    https://www.impecta.se/dokument/bibliotek/Image/parkarta/PPFD_Impecta_80W.pdf

    https://www.impecta.se/dokument/bibliotek/Image/parkarta/PPFD_Impecta_40W.pdf

    Värdena på kartorna ger en anvisning på hur mycket växtnyttigt ljus som kan träffa ytan när lampan hänger på en viss höjd.

    För odling av sallad och örter är det bra att ha ett PPFD-värde på 150-250 i genomsnitt över odlingsytan.

    Tänk på att även övrig belysning och eventuellt naturligt ljus där du tänkt odla också bidrar.

    Jag hoppas att det här är till hjälp!

    Mia Karlsson