Tomatene mine har blitt grå og brune i bunnen av frukten.

Hei!
Tomatene mine har blitt grå og brune i bunnen av frukten.
Hva har skjedd og er det fortsatt mulig å spise dem? Vi har dyrket tomater i mange år og har aldri vært borti dette før.
Nicolai

Kommentarer

  • Hei Nicolai!

    Det høres ut som om tomatene dine har lider av griffelråte. Tomatene får da gråbrune flekker, som kan være skikkelig store, i den nedre delen, der griffelen holder til. Den vanligste årsaken til griffelråte er at tomatene har lidd av kalsiummangel under tidlig fruktutvikling. Som garvet tomatdyrker tipper jeg at du gjødsler og vanner regelmessig og tar stort sett godt vare på tomatene. Ellers er det vanligste rådet for å unngå griffelråte å sørge for regelmessig vanntilførsel og balansert næringstilførsel.

    Hvis plantene er kraftig gjødslet med nitrogen, kan de ha vanskelig for dem å ta opp kalsium, så det kan være en idé å tenke på tilgangen på nitrogen.

    En midlertidig ubalanse i næringsopptaket kan påvirke tomatene til tross for dyrkerens omsorg, noe som ikke trenger å ha noen negativ effekt i store deler av tomatens livssyklus mer enn bare under fruktdannelsen.

    De delene av tomatene som ikke er påvirket er fine å spise.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med tomatdyrkingen