Plantene mine har fått noe som ser ut som blemmer på bladene

Hei!
Jeg dyrker flere ulike planter. Men nå ser det ut til at bladene har fått noe som ligner på blemmer. Hva kan dette være?
Sverre

Kommentarer

  • Hei Sverre!

    Det høres ut som du kan ha ødem.

    Ødem oppstår når det er ubalanse i plantens vannabsorpsjon. En vanlig årsak er at luftfuktigheten rundt planten er høy samtidig som den tar opp mye vann via røttene. Når det er overskudd av vann i bladene og stilkene, reagerer planten ved å prøve å slippe ut fuktighet gjennom bladspaltene. Men fordi luften rundt planten allerede har høy luftfuktighet, stoppes vannet opp inne i planten. Overskuddet av væske i bladene gir knuter og flekker på bladene, spesielt på undersiden, men også på oversiden.
    Dette går tilbake når balansen mellom fuktighet, luft og temperatur blir bedre.

    Reduser vanningen og luften rundt planten. Ikke fjern berørte blader, de kan komme seg. Ødem er ikke smittsomt og det er ikke en sykdom som kommer fra frøene, men en fysiologisk skade som oppsto under dyrking.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med plantene dine