Noen poser sier F1, hva betyr det? Har dere noen garanti for spiring?

Hei!

Jeg ser at det står F1 på noen av frøposene dine. Hva betyr det?
Mikkel

Kommentarer

  • Hei Mikkel!

    F1 er et resultat av langsiktig dyrkingsarbeid. Artene har ganske enkelt blitt beskrevet som å ha oppstått gjennom utvalget av kryssinger som deretter ble videreført til å ta frø inntil en sort med de egenskapene du var ute etter ble funnet. Det er ingen genetisk manipulasjon. Selvfølgelig er det ulemper med F1-er også, som å være kortvarig fordi sorten forsvinner når plantene som brukes til å krysse produsere nye F1-frø dør. De beste egenskapene til F1-hybridene er fremfor alt at de gir mye avling for lite innsats. Imidlertid er de ikke tro mot frø i andre generasjon. Det betyr at F1-plantene ikke kan produsere sine egne frø. Men dersom det bare skulle dyrkes hybrider, ville utvalget for avlsarbeid raskt avta og til slutt forsvinne. Det er en av grunnene til at vi kjemper så hardt for at de gamle sortene også skal forbli i handelen.