Til seneste kommentar

Når er det på tide å gjødsle?

Hei!

Vi har nylig kjøpt et hus hvor vi har en stor hage med flotte dyrkingsmuligheter. Vi er litt ferske innen dyrking og lurer på om vi må gjødsle jorden før vi planter der og når er det på tide å gjøre det?
Oda

Kommentarer

  • Hei Oda!

    Om våren er jorda sliten etter å ha brukt opp alle næringsstoffene den siste sesongen. Jorden har også sunket i løpet av det siste året, så jordmassen må økes. Da er det supert å gjødsle med kugjødsel eller stallgjødsel. På denne måten tilføres både næring og substans til jorda – jorda blir åpnere og lettere for røttene å vokse. Det er dette vi kaller jordforbedring. Her er ikke hønsegjødsel særlig bra fordi det ikke tilfører noe annen stoff, men kun næring.

    Om sommeren gjødsler vi for å gi ekstra næring til jorda der det vokser ting som trenger mye næring. Stauder, busker og trær med dype etablerte røtter klarer seg godt med et næringsløft om våren, så de ikke trenger å gjødsles ekstra. Sommerblomster og grønnsaker trenger derimot ekstra gjødsling om sommeren. Den har grunne røtter så de finner kun næringsstoffene som er i det øverste jordlaget og de bruker mye energi hele tiden fordi de skal spire, vokse opp, danne blomster og sette frukt og frø på en sesong. Derfor er ikke gjødslingen vi gjør om våren nok. Det er forskjellige måter å tilføre ekstra næring til sommerblomster og grønnsaker om sommeren:
    • Hønsegjødsel: hønsegjødsel fungerer perfekt her. Jorda trenger ikke ny substans nå, det fikk den i fjor vår, men det er ernæringen som er viktig. Da er det lett å strø og fylle pellets med hønsegjødsel i grønnsakshager og sommerblomsterbed. Hvor mye som kreves avhenger av avlingene og størrelsen på dyrkingen, så kunder rådes til å lese emballasjen.
    • Vi anbefaler brenneslevann fordi det er gøy å lage selv hvis du kan. Du fyller en bøtte med vann og legger i noen store håndfuller brennesle. Dekk til med en planke eller annet deksel. La stå i et par dager, rør av og til. Så siler du av brenneslene og tynner ut brenneslen med vann til fargen på vannet blir som te.
    I dyrkingskasser, potter og beholdere kan du vanne med flytende organisk gjødsel. Også her må du lese på emballasjen for å vite mengden du trenger.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med avlingene dine
    Mia Karlsson

Kommenter eller skriv et nytt innlegg

Ditt navn og innlegg er synlig for alle.Din e-post vises aldri offentlig.