Kan kapillærmatten og varmematten brukes sammen?

Hei!

Jeg har kjøpt kapillærmatten og varmematten. Kan jeg bruke disse sammen? Tenker at siden det er både strøm og vann involvert, så er det kanskje ikke så bra.
Håkon

Kommentarer

  • Hei Håkon!

    Det går fint å bruke disse sammen, men selvfølgelig med forsiktighet.

    Kapillærmatten legges i vanningsbrettet og varmematten legges under vanningsbrettet. Brettet fungerer som et fat. En kapillærmatte trenger ikke legges forhøyet, men kapillærkraften oppstår i møtet mellom den våte matten og den våte jorda, på akkurat samme måte som når røtter i naturen suger opp vann fra jorda helt opp til de høyeste trær. Det er viktig at både jorda og teppet er grundig fuktet fra begynnelsen - etter det er det nok å holde teppet konstant vått. Skulle teppet og dermed også jorda tørke ut, vanner du gjennom både jord og teppe igjen for å starte kapillæreffekten igjen.
    Du legger varmematten under selve brettet slik at det ikke kommer i kontakt med vann. Vann med forsiktighet.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med avlingene dine