Jeg lurer på hvordan gjødsle grønnsakshagen?

Hei!

Jeg har begynt å dyrke grønnsaker. Jeg lurer på hvordan jeg skal gjødsle grønnsakshagen. Er det noe jeg må tenke på?
Aksel

Kommentarer

  • Hei Aksel!

    Så deilig å ha et grønnsaksland.

    Det er forskjellige måter å gjødsle grønnsakshagen:
    • Vann med flytende gjødsel. Velg en organisk gjødsel som blandes i vann og tilføres avlingene dine samtidig som du vanner.
    • Dryss kyllingpellets. Kyllinggjødsel gir et raskt og effektivt energiløft til jorda og tilsettes enklest som tørket pellets. Spre ut i grønnsakshagen på høysommeren og før du lager nye frø.
    • Gjødsle med kompost eller gjødsel. Høster du mye i grønnsakshagen, fjernes mye jord. Da kan det være greit å tilføre gjødsel som også øker humusinnholdet i jorda. Bruk egen kompost, stallgjødsel eller kugjødsel i sekker.
    • Dekkdyrking. Å dekke bakken mellom radene i grønnsakshagen med halm, gressklipp eller annet organisk materiale holder ikke bare ugresset borte og fuktigheten inne, men øker også, om enn sakte, næringsinnholdet i jorda.
    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med grønnsaksdyrkingen din