Jeg har et C12L solcelledrevet vanningssystem som ikke vanner. Hva er galt?

Hei!

Jeg har satt opp vanningssystemet mitt og etter 4 uker fungerer det ikke lenger. Det kommer ikke vann. Det står i solen og har stått på, men ingenting skjer. Plantene begynner å se visne ut.
Sebastian

Kommentarer

  • Hei Sebastian!

    Så trist at plantene dine ser visne ut og ikke får vann.
    De vanligste årsakene til at det ikke er vann er følgende:
    • Start med å kontrollere at slangene er tette mot slangekoblingene på styringsenheten. Merk gjerne med tape for å sjekke at slangene er skikkelig festet (se manualen). Hvis slangene har vært brukt over lengre tid, kan endene ha utvidet seg og det kan være lurt å kutte dem noen centimeter før montering.
    • Er alle slanger intakte? Hvis en slange er sprukket, kan vann lekke ut eller luft suges inn.
    • Løsne utløpsslangen (den som fører til dryppdysene eller vanningsslangen) fra enheten og erstatt den med et kort stykke slange. Sug opp vann gjennom pumpen med munnen (eller medfølgende sprøyte) (for å fjerne eventuelle luftlommer). Prøv deretter å starte systemet for å se om pumpen pumper vann.
    • Hvis det ikke er mulig å suge vann gjennom pumpen, sitter sannsynligvis ventilene eller membranen i pumpen fast. Demonter pumpen fra kontrollenheten og bruk en presisjonsskrujern for å løsne de fire skruene som holder pumpehodet i bunnen av pumpen. Legg merke til plasseringen av platene for riktig montering. Stikk forsiktig de små membranene i ventilene som er i lokket slik at du kan se at de kan bevege seg. Sjekk at membranen er intakt og tørk om nødvendig med en fuktig klut. Installer pumpehodet og pumpen igjen og test om det pumper vann. OBS! På eldre modeller av pumpehoder kan ikke pumpehodet tas fra hverandre, men da må hele pumpehodet skiftes.
    • Dersom det er mulig å suge vann gjennom pumpen, men den fortsatt ikke klarer å lufte systemet, kan du montere en tilbakeslagsventil (medfølges, finnes også som reservedel) som hindrer drenering av innløpsslangen.
    • Monter tilbakeslagsventilen på et ca. 5 cm langt slangestykke slik at den koniske siden ligger mot slangestykket.
    • Installer slangen fra vannkilden på den andre siden av ventilen og forluft ved å senke slangen under vannkildens overflate til vannet kommer ut.
    •  Koble slangen til pumpens innløpstilkobling.
    Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan det være noe galt med enheten din. Da ber vi deg om å kontakte oss på e-postadressen info@impecta.no.

    Vi håper nå at problemet ditt er løst, ellers er du velkommen til å ta kontakt.