Hvorfor krøller bladene på tomatplanten min seg?

Hei!
Mine unge tomatplanter krøller bladene på toppen. Hva kan dette skyldes?
Live

Kommentarer

  • Hei Live!

    Så trist å høre om tomatplantene dine.

    Det kan være flere ulike grunner til at unge tomatplanter, som er litt følsomme i seg selv, reagerer som din. Jeg lister opp noen ulike grunner nedenfor slik at du kan tenke selv om noen av dem kan være sanne for din kultivering.

    Lav eller variabel temperatur, hvis plantene utsettes for plutselig kulde, fra trekk eller åpent vindu, eller hvis temperaturen varierer mye, kan plantene reagere slik din gjorde. Dette kan også skje hvis tomatplanter settes ut for tidlig i et drivhus og det er kalde netter.

    Varme og tørr luft, jevn varme kan føre til disse symptomene hvis plantene er veldig varme, for eksempel i brennende sol, og luften rundt er tørr. Vanning regelmessig og spraying av bladene med romtemperert vann skaper et fuktigere miljø som hjelper planten med å takle varmen.

    For mye næring, trenger tomater næring, men det kan bli for mye av det gode. Hvis du har gitt tomatene dine mye næring, kan det være lurt å prøve å kutte ned på det.

    Ønsker deg en fin dag