Hvordan vet jeg hvilken vekstsone jeg tilhører og hvilken hardførhet planten har?

Hei!

Jeg bor litt høyere opp i Sverige, ganske nært Östersund.
Hvordan vet jeg hvilken sone jeg tilhører og hvilke planter som passer til klimaet her oppe?
Reidar

Kommentarer

  • Hei Reidar!

    Med Riksförbundet Svensk Trädgårds sitt kart over dyrkingssoner kan du se hvilken sone du tilhører. Men husk at soneinndelingen kun er å se på som retningslinjer. Vekstforholdene kan variere mye innenfor de ulike sonene. I ditt tilfelle bor du omtrent i sone 6.

    I tillegg finnes det en relativt ny måte å spesifisere hardheten til urteaktige planter (ikke treaktige busker og trær). Her ser man ikke på den geografiske plasseringen, men heller hva anlegget tåler og ikke klarer. Du kan da tolke dette til din egen hage.
    A kan dyrkes i hele landet.
    B kan dyrkes i hele landet, men krever et beskyttet, drenert vekstområde.
    C kan dyrkes i store deler av landet, men krever et beskyttet, drenert sted eller har sen blomstring.
    D kan kun dyrkes i de mest egnete delene av landet og har høye varme- og dreneringskrav. Vinterdekke kan være nødvendig.

    *Vi går over til denne karaktersettingen senere.

    Ønsker deg en fin dag