Hvordan vet jeg at dere ikke selger GMO-frø?

Hvordan vet jeg at dereikke selger GMO-frø?

Hei!

Jeg har lest litt om GMO frø, er det noe dere selger? Det er veldig viktig for meg at det ikke er GMO.

Hvordan er det mulig at et halvt århundre gamle kulturarvsfrø ikke er økologiske? Er disse manipulert på noen måte? Gi en god beskrivelse av hva jeg bør sikte på av frøtype for å oppfylle kravet mitt om 100 % naturlige og økologiske grønnsaker/frukter. Har lest spørsmålene og svarene som ligner på spørsmålet mitt, men hva er konsekvensen av å kjøpe kulturarvfrø som ikke er merket ØKE?
Silje

Kommentarer

  • Hei Silje!

    Det er et relevant spørsmål du stiller.
    Nei, det er ikke noe vi selger. GMO finnes ikke i frø som selges til hobbydyrkere i Europa. Kanskje det vil dukke opp i fremtiden, men for nå er motstanden heldigvis for stor. Impecta Fröhandel er absolutt motstander av GMO. Vi ser på dette som en stor trussel mot biologisk mangfold og vi ønsker ikke at GMO-sorter skal produseres eller dyrkes.

    De to kvalitetsområdene Øko og Kulturminneanlegg hviler på ulike fundamenter.

    Når det gjelder økologisk frø skal det være godkjent etter EUs regelverk om økologisk produksjon. Som frødyrker må man gjennom en prosess for å få en slik godkjenning og kunne selge frø som kan merkes som økologiske. Prosessen tar tid og er kostbar, men heldigvis vokser tilgangen på økologiske frø hele tiden.
    Hos Impecta Fröhandel holder vi øye og leter stadig etter nye økologiske varianter å ha med i sortimentet. Når vi først finner nye interessante økologiske sorter, må de også gjennom vår egen prøveforedling hvor vi nøye velger ut de sortene som har best kvalitet for vårt nordiske klima.

    Kulturarvmerket er vårt eget merke hvor vi velger ut unike, spennende sorter å bevare. Hver sort av de ulike artene må, som du skriver, være minst et halvt århundre gammel og fortsatt ha gode egenskaper når det gjelder dyrking, avling, smak og holdbarhet. De har blitt naturlig valgt ut av både profesjonelle og hobbydyrkere gjennom årene for sine gode egenskaper og det er derfor de har eksistert så lenge i vår kulturarv.

    Skal du dyrke helt økologisk er det selvfølgelig greit å velge økologiske frø, men det kan være greit å vite at massevis av andre frø er bærekraftig dyrket og at flere og flere arter sertifiseres hele tiden. Da er det i egen dyrking at neste steg kommer for å jobbe med det økologiske, ved å dyrke med kun organisk gjødsel og ikke bruke sprøytemidler mot skadedyr og sykdommer.

    Her er noen lesetips på Jordnära for å skape et godt økologisk kretsløp i din dyrking:
    https://www.impecta.se/sv/gronsaker/odla-din-egen-mat
    https://www.impecta.se/sv/halsa-och-gladje/ohyra-och-sjukdoar-skydda-dina-vaxter
    https://www.impecta.se/sv/jord-och-godning/den-goda-varjorden

    Ønsker deg en fin dag videre