Hvordan gjødsle organisk?

Hei!

Nå er jeg i full gang med dyrkingen min.
Hvilken gjødsel bør jeg velge? Hva vil det si å gjødsle organisk?
Hedvig

Kommentarer

  • Hei Hedvig!

    Impecta tar til orde for organisk gjødsel, også kjent som naturlig gjødsel, til alt i hagen. Det motsatte er kunstgjødsel som blåbær – den typen som mange sprer på plenen og blant busker. Kjemisk gjødsel har mange ulemper, blant annet at de ikke forbedrer jorda på lang sikt og gjødselen blir ikke værende i jorda, men plantene tar opp det de trenger direkte og resten renner ut i bekker, hav og innsjøer. Så nei til kunstgjødsel.

    Med organisk gjødsel eller naturgjødsel mener vi alt som kommer fra naturen og som tilfører næring til jorda. De viktigste organiske gjødselstoffene vi bruker er:
    • Stallgjødsel: dette er ku- eller hestebæsj. Har man mulighet til å få tak i slikt fra en gård er det viktig at det har «brent» seg, det vil si at det har ligget rundt et år og begynt å bli til kompost. Etter å ha ligget i ett år blir næringsstoffene i stallgjødsel lettere for plantene å ta opp.
    • Kugjødsel i sekk: de fleste har ikke tilgang til stallgjødsel og da er det supert å kjøpe kugjødsel i sekk i stedet.
    • Hønsegjødsel: kan kjøpes både fersk i sekk eller tørket i pelletsform. Fordelen med pellets er at den ikke lukter like sterkt som den ferske hønsemøkka gjør.
    De viktigste næringsstoffene for planter er nitrogen (N), fosfor (P) og kalium (K). Heste-, ku- og hønsegjødsel inneholder alle rikelig med NPK - skulle noe være å foretrekke, ville det nok vært kugjødsel. Planter trenger forskjellige mengder av hvert næringsstoff i forskjellige tider av sesongen. Nitrogen er svært viktig for plantevekst av stilker og blader og er derfor spesielt godt om våren og forsommeren. Når plantene begynner å danne blomster og frukt vil man ikke at de skal ha for mye fokus på å produsere blader, men at kraften skal gå til frukten. Da bør du ikke tilsette for mye nitrogen.

    Det er her trikset med organisk gjødsel kommer inn, og det er derfor vi tar til orde for det: organisk gjødsel, som ku-, heste- og hønsegjødsel, lagres i jorda og forblir der så lenge de ikke tas opp av planterøtter. Vi sier de er langtidsvirkende. Når plantene trenger næring, tar de det opp fra den organiske gjødselen, som over tid blir ett med jorda. Trenger de nitrogen tar de det opp, trenger de fosfor tar de det opp osv. Tilsetter vi riktig type gjødsel, vil naturen dermed etablere en god balanse uten at vi trenger å gjøre så mye.
    Så kan det selvfølgelig alltid være mangel eller ubalanse selv med organisk gjødsel og det er hvis det er bleke blader, dårlig med frukt eller ingen blomstring.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med dyrkingen