Hva er de hvite prikkene på chilien min?

Jeg har som små hvite prikker på chiliplantene mine. Plantene ser ut til å ha det så bra. Hva kan det være? Kan det være et virus?
Vilde

Kommentarer

  • Hei Vilde!

    Beklager at plantene dine ikke har det så bra. Det er vanskelig å si nøyaktig hva plantene dine kan ha blitt påvirket av.

    Det kan være et slags virus. Potetvirus rammer ikke bare poteter, men også slektningene chili og tomat. Viruset spres via bladlus. Symptomer er hvite flekker på bladene, lett rynkete blader og dårligere vekst. Tobakksmosaikkviruset kan gi lignende symptomer, som overføres via edderkoppmidd og bladlus.
    Hvis du ikke dyrker tomat eller andre chiliplanter i nærheten av dine berørte chiliplanter, kan du fortsette å vokse og se hvordan plantene utvikler seg.

    Lykke til med dyrkingen!