Hva betyr det å stratifisere? Hvor kan jeg finne informasjon om det?

Hei!

Jeg har kjøpt svart valnøtt. På posen står det å stratifisere i henhold til instruksjonene.
Hva betyr det og hvor kan jeg finne informasjon om det?
Thorhild

Kommentarer

  • Hei Anna-Karin!

    Så spennende med svart valnøtt.

    Stratifisering betyr manuell kaldbehandling av frøene for at de skal spire.
    Planter du frøene om høsten, vil det være en naturlig lagdelingsperiode for frøet.
    Du kan lese mer om stratifisering og generelle dyrkingsråd på Jordnära og under overskriften frøsåing, samt at du finner informasjonen i vår frøkatalog.
    Sortsspesifikke dyrkingsanvisninger angis direkte på frøposen og her på nettbutikken i produktbeskrivelsen for hver frøsort.

    Jeg ønsker deg en fin dag og lykke til med frøsåingen