Finnes det planter som rådyr ikke spiser?

Hei!

Jeg har et problem med rådyr i hagen min, de spiser alt.
Er det noen planter som rådyr ikke liker?
Jacob

Kommentarer

  • Hei Jacob!

    Det er ingen planter som er helt trygge for hjort. En sulten hjort vil spise det som er tilgjengelig. Men det er planter som hjort har mindre sannsynlighet for å gå på.

    Her er noen varianter som hjort har en tendens til å la være:

    Stauder/flerårige planter: temynte, blå kuletistel, akelei, alunrot, ulike varianter av klokker (campanula), marikåpe, brudeslør, prydkattemynte, solhatt, ryllik, stjerneskjerm, isop, stokkrose og storhjelm.

    Sommerblomster: prydløvemunn, tusenfryd, fløyelsblomst, dahlia og kjempeverbena.

    Du kan prøve å bruke blodmel for å holde rådyr unna. Blodmel er en organisk gjødsel, så det er derfor ikke noe galt å bruke i hagen. Du kan enten spre blodmel rundt plantene eller blande blodmel med vann og dyppe en klut i blandingen. Du henger kluten i nærheten av blomsterbedet som skal beskyttes.

    Ønsker deg en fin dag og lykke til