Lägga Decra på taklutningar under 10 grader?

Hejsan,
Jag har två byggnader som båda ska förses med nytt tak. Bostadshuset har taklutning på 14 grader, medan garagetaket har 6 grader. Vilka alternativ rekommenderas? Är decra classic en möjlighet?

Jag vill gärna ha samma takpannor/-plåt på båda, men garagetaket ställer till.

Kommentarer

  • Hej David

    Lägsta lutning för ett Decratak är tyvärr 10 grader för att säkerställa funktionen och för att avtal och garantier ska gälla.

    Men för att lösa själva problemet så kan du istället för att spika underlagspapp och läkta uppe på det spika underlagspapp och sen TopSafe 3°.
    Våderna ska läggas i takfallets riktning, det vill säga från nock till fot.
    Följ annars anvisningarna för att lägga ett vanligt papptak.
    Sen när du spikar ströläkten på detta så drar du först en tjock sträng med Icopal Taklim där läkten ska vara innan du spikar fast den. Då får du en extra tätning just där spiken tränger igenom pappen, eller om du skruvar läkten. Det blir samma resultat.
    Spika inte heller en ströläkt uppe på en skarv av pappen, placera den bredvid. Annars kommer du få en höjdskillnad på läkten, inte stor förvisso men ändå.

    Taklutningen är dock låg vilket innebär att ytan inte blir direkt synlig från marken. Det kan därför vara klokt att endast lägga TopSafe 3° vilket sparar både tid och pengar.

    Icopal Takpapp

    Med vänliga hälsningar
    Tobias