Takpapp vid Vittinge klassisk

Hej,

Vi funderar på att lägga Vittinge klassiskt tegel på vårt hus. Huset är ett gammalt hus från 1930 med brutet tak och kallvind. Nu är vi dock osäkra på vilken takduk / takpapp vi bör använda. Enligt Moniers hemsida http://www.monier.se/takprodukter/underlagstak.html rekommenderar de att man för detta tegel ska använda antingen Vittinge orginalduk om man vill att det ska vara diffusionsöppet alternativt Icopal Elastoflex om man vill att det ska vara diffusionstätt. De skriver att man inte ska använda Icopal Flexilight (varken Bas eller Prima men nämner inte Pro). Vad är er rekommendation?

Tack för all hjälp,
Johan

Kommentarer

  • Hej Johan.

    Jag rekommenderar diffusionstät. Eftersom att konstruktionen har fungerat historiskt så skall man inte ändra på en fungerande konstruktion. Vad händer om ni monterar diffusionsöppen??

    Första valet är Elastoflex YEP 2500 som är en beprövad byggpapp.
    Andra valet är Flexilight Pro som är en takduk som är bredare, längre och lättar.