Ta bort mossa från papptak?

Hej

Vilken metod rekommenderar ni för att avlägsna mossa och lav från papptak?

Kommentarer

  • Hej

    Använd ett långtidsverkande algborttagningsmedel. Använd ej högtryckstvätt.
    Produkter innehållande Bensalkonklorid alternativt Alkyl bensyldimetylammoniumklorid fungerar bra.

    Med vänlig hälsning
    Hans
  • Hej,
    1. När och med vilket tidsdintervall rekommenderar Icopal att man avlägsnar eller besprutar påväxt av mossa som år för år långsamt breder ut sig på takpappen på öst och nordsidor men också under gångstegar.
    2. Vilken metod rekommenderar Icopal i första hand.
    Mvh Bo
  • Hej Bo

    Man kan t.ex använda sig av Grön Fri och läser man om deras produkt så uppger de att de tar en fyra år innan påväxten börjar visa sig igen.
    Så då räcker det man behandlar taket vart fjärde-femte år.

    Så har du lavar och mossa nu. Behandla taket nu och så räcker det i fyra, fem år framåt.

    Grön Fri​​​
    Tobias Teknisk säljare
  • Tack för information.
    Om man istället för att behandla vart 4-5 år och istället förlänger tids-intervallet till 6-7 år kan det eventuellt påverka takpappen?
  • Hej igen

    Det är svårt att svara på för det beror ju helt på hur kraftig beväxtlighet du har. Mossa är t.ex. inte lika aggresivt som lavar. Där gör det inte så stor skillnad om det är 5 eller 6 år men att låta lavar vara kvar i två år. Det kommer definitivt skada tätskiktet i det yttersta lagret under den tiden.
    Tobias Teknisk säljare
  • Tack för svar. Att lavar är betydligt aggressivare mot takpappen än mossa ger en följdfråga: finns det ett enkelt sätt att skilja på om påväxten är mossa eller lavar? Kan det vara både och?
    Mvh Bo
  • Hej.
    Vi vet inte. Men det kan nog vara både och.
    Lavan har en förmåga att underminera och "spränga" bort granulatet som är ett UV-skydd vilket förkortar livslängden på tätskiktet.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Lavar​​​