Storlek takfotsventilation och nockventilation vid nybyggnad med liststak

1½-plans hus.
Öppet till nock.  Ingen kallvind.
Vad är lämplig mått mellan ovansida isolering och undersida råsponten ?
Listtak alternativt normalt tätskikt.
Taklutning 45 grader
Vad är normalt för att undvika framtida mögelangrepp på undersida råsponten.
Ej synligt när allt är klart.

Kommentarer

  • Hej Roland.

    Luftspalten mellan råspont och isolering bör vara ca 25-35 mm.
    Det är bra om den inte är för stor, då är risken att man släpper in för mycket kall luft och ökar kondensrisken.
    Tillväxt på råsponten beror oftast på konvektion eller diffusion från bostaden.
    Lösningen på detta är en tät ångspärr på varma sidan av isoleringen och en dimensionerad bostadsventilation utifrån förväntat tillskott av fukt i bostaden.

    Bifogar intressant läsning som förklarar omständigheterna.​https://www.sp.se/sv/units/risebuilt/energy/eti/Documents/Uteluftsvent%20vindar.pdf​​​