Skiffersläpp

Hej

Jag har nyligen fått mitt tak omlagt med Mono PM. Är det naturligt att det lossnar skiffer från ytan? Jag ser t.ex. att det har lagt sig i hängrännan.

Kommentarer

  • Hej

    Som ytmaterial på våra exponerade bitumentätskikt använder vi oss av krossat skiffer eller infärgad sten när det gäller våra färgade produkter.
    Främsta ändamålet är som UV-skydd under tätskiktets livslängd men det fungerar även som ett klibbskydd i produktionen och som halkskydd på taket.
    Man ska inte heller förringa det estetiska intrycket det skänker.

    Skiffret eller stenen lägger vi på genom att det får ”regna” ner över tätskiktsmattan och fastna i den varma asfalt.
    Direkt efter pressas sedan skiffret eller stenen in i tätskiktet över en stor vals.
    För att säkerställa att hela ytan täcks lägger vi på med stort överskott. Merparten av detta överskott tas dock tillvara redan i produktionen och återanvänds.

    Dock så kommer det bli ett visst släpp från den färdiga produkten också. Det är skifferkorn som ligger precis på ytan och som inte fastnat tillräckligt i asfalten. Detta avtar med tiden.

    Med vänliga hälsningar
    Tobias