Papp skadad under läggning?

Hej,
Håller på med läggning av Icopal Flexilight Prima som sker av en takläggningsfirma.

Under läggning och installation så uppstår det vissa skador på pappen, se bilder nedan. Är detta OK? Ska det se ut såhär? Och se detalbild på lagning, kan man göra så?

Kommentarer

  • Hej Fredrik

    Här kommer lite svar på dina frågor, att det kan bli lite slitskador på duken under själva monteringen är naturligt och inget farligt så länge man inte gör hål på duken naturligtvis.
    När det gäller stiftningen av skadan på detaljbilden så är det bästa att ta bort stiften och lägga dit en ny underlagsduk under den skadade ytan och sedan klistra igen revan med Icoklister Icopal (artnr 318088).

    Mvh

    Mikael
  • Hej Mikael,

    Tack för svaret.

    Så jag tolkar dig rätt som att:
    "Det är OK, det kan/ska se ut sådär"

    Hur definierar man "Hål i duken"?

    Och vad är ett "hål i duken" jämfört med t.ex. den skada som ligger ovan till höger om stiftningen?
    Jag syftar på stället där den översta väven är såpass skadad så man ser den underliggande svarta "kletiga massan".

    Mvh,
    Fredrik
  • Hej igen

    Att duken kan gå sönder vid montering, det händer.
    Det är ett stort slitage under själva monteringen.
    Ex. på skador är revor, hål, stora veck, pappspik som har gått igenom, synlig klamring.
    Väven som ligger ovanpå asfalten är ett klibbskydd i produktionen och den kan slitas upp. Men när man täcker stiftningen så kan man ju göra en så stor lagningsbit att den täcker den ytan med.
    Tobias Teknisk säljare