Lumppapp

Hej jag har en fråga gällande vilken RF % pappsen är godkänd att läggas på.
Anledningen till frågan är att jag skall montera ett vinylholv på en ny btg platta med RF 85% vilken kommer sjunka mot 60% under kommande 10år detta medför då en viss del fukt i plattan ligger dock golvvärme men åsikterna är delade om det skall vara åldersbeständig plast under eller ej. Tacksam för svar.

Mvh Rickard Mannfelt

Kommentarer

  • Hej Rickard.
    Lumppapp skall du undvika i ditt fall eftersom att det är ett organiskt material.
    Det finns alltid en risk för tillskjutande fukt via marken och vinylgolvet är diffusionstätt..
    För övrig skall du nog förhöra dig med golvleverantören vad dom rekommenderar.
  • Tack för ditt svar de va som jag förväntade mig, desvärre är det golvtillverkaren samt säljaren som säger att lumppappen ska ligga direkt på btg golvet.
    Har ni riktlinjer gällande RF% på er produkt?

    Stort tack än en gång.

  • Hej.
    Vi har inget fastställt värde.
    Kritiskt fukttillstånd för mikrobiell tillväxt är cirka 75 % RF.
    Så det skall ligga under det.
    Det kanske det gör när golvvärmen är påslagen.
    Men vad händer om den slås av?
    Då är risken för så kallad omvänd fuktvandring.

    http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/​​​