Livslängd på kallasfalt?

Hej

Jag undrar om livslängden på kallasfalt. Har ett hus som är 71 år gammalt där grunden är struken med kallasfalt. Jag har inte märkt av några fuktproblem men kan kallasfalten fortfarande vara tät efter så långtid?
Har hört om mikrober som äter denna typ av material.

Med vänlig hälsning
Per Renström

Kommentarer

  • Hej

    Spännande att höra att det fortfarande fungerar. :-)
    Asfalten finns säkert kvar men fuktskyddet är nog inte vad det varit. En strykning med någon av våra kallasfaltsorter vore på sin plats. Du kan välja mellan Icopal Kallasfalt (lösningsmedelbaserad) och Icopal 2000 kallasfalt (murasfalt) vattenbaserad.
    Jag brukar rekommendera den vattenbaserade då denna har en polymer inblandad som ger elastiska egenskaper vilket är bra vid sprickbildning.

    Med vänlig hälsning
    Hans