Lagning av vattenutledare under tegelmur i fasad

Hej!

Vi har ett befintligt villa-projekt där ytterväggen består av en träregelvägg med en tegelfasad och grundkonstruktionen är en platta på mark med F-element. På betongen ligger ett rostfritt plattstål som är upplag för tegelmuren. Pga en åtgärd kommer hål göras i plattstålet och således även i vattenutledaren som ligger klistrad mot stålet. Genom hålet ska en bult placeras. Vi vill uppnå samma täthet som tidigare och därför täta hålet. Har ni någon produkt som lokalt kan läggas ovanpå befintlig vattenutledare? Jag tänker mig något som är mjukt, som går att spruta ut i lagom mängd. Återkom gärna med förslag.

Vänliga hälsningar
Elin Hiller

Kommentarer

  • Hej Elin.
    Är det möjligt att täta med taklim som finns på patron för fogspruta?
  • Hej Roger!

    Tack för snabbt svar!

    Underst ligger ett lager YEP 4000 som är klistrad/bränd mot vindskyddsskivan och betongsockeln. På detta ligger ett glidskikt av papp (jag försöker få fram specifikationen).

    Produkten som vi vill använda bör inte vara helt flytande/rinnande (något tjockare konsistens) och den bör förbli lite elastisk (dvs. inte härda fullt och bli helt hårt/stomt).

    Hur skulle taklimmet passa enligt ovan önskemål? Är det ett lim som brukar användas för lagning takpapp? Isf skulle det antagligen fungera i denna miljö.

    Hälsningar
    Elin
  • Hej igen

    Som du beskriver så fungerar det med Icopal Taklim. Det har dom egenskaper du efterfrågar.
    Tobias Teknisk säljare