Hur läggs Flexilight bas?

Ska hjälpa en bekant med att lägga underlagstak. Han har köpt Flexilight bas men vet inte hur pappen ska läggas på taket. På en sida finns en klisterkant som skyddas av en vit plastremsa som går att ta bort. På den andra sidan finns en typ av genomskinlig folie som verkar svår att slita bort. Vilken ”klisterkant” ska man lägga närmast nock?

Kommentarer

  • Hej Anders.
    Ni börjar med den sidan som har den vita refilremsan mot fotplåten.
    Den svarta kanten blir då uppåt och utåt. På denna skall inte plasten rivas bort utan sitta kvar.

    http://www.icopal.se/Produkter/Tak/Underlagsprodukter/Sortiment_underlagsprodukter/Flexilight_BAS.aspx​​​
    http://www.icopal.se/~/media/IcopalSE/relaterade_dokument/branta_tak/underlagsprodukter/anvisningar/icopal_ma_underlag_mars2017_low.pdf​​​
  • Tack för snabbt svar.
  • Monterade flexilight bas idag,
    Varför är rullarna rullad åt fel håll?
    För att få den vita plastfilmen som man drar bort,på nedsidan mot rote så kan man inte rulla ut rullen utan måste antingen rulla ut den uppochner sedan vända den eller hasa ut duken från rullen bakvänt.
    På pappret runt rullen står de ändrad utrullningsriktning. Varför??
  • Du får ursäkta.
    Jag skrev fel. Det blir andra sidan ner mot fotplåten. Rullen skall givetvis rullas ut naturlig. Och då blir det den svarta kanten mot fotplåten.
  • Gör de något om man monterat som du beskrev i ditt första svar, dvs att pappe nu ligger med undersidan utåt,
    Det ser ut att vara samma yta på både in och utsida?
  • Hej Jörgen.

    I så fall blir det fel eftersom att det blir motfallsskarvar. Öppningen på skarven blir uppåt.
  • Blir ju inte motfallsskarva när man lagt såhär.

    Har börjat med  klisterkanten ( den vita remsan man drar bort ) neråt på undersidan,uppepå fotplåten. Överkant på våden har då den genomskinliga folien som ej skall dras bort utåt,
    Nästa våd kommer då med klisterkanten med vita folien man drar bort neråt uppepå den genomskinliga folien,

    Tänkte bara om de spelar någon roll funktionsmässigt vilken av sidorna som är utåt?
  • Nej det gör det inte bara att den läggs så att man inte får motfallsskarvar.
    Det vill säga att man inte får öppningen på skarven uppåt.