Bulor på Decra tak

Hej!
Har nyligen köpt ett fritidshus i Norrtälje med äldre Decra- tak. Hade en takläggare där för att bedöma om taket behöver bytas. Han konstaterade att det var många bulor i plåtarna, mossbelagt och att det var generalskarvar genomgående vilket inte var bra. Dessutom är plåtarna fästade med spik och inte skruv. Min fråga är hur allvarligt det är med dessa problem och om det är nödvändigt att byta tak. Taket är minst 20 år, troligen mer, men det regnar inte in i alla fall.
Hälsningar Anders

Kommentarer

  • Hej Anders

    Ett Decratak håller minst i 50 år så jag ser inga problem med det.
    Generalskarvar gör det fult men inte otätt.
    Du behöver dock behandla taket för mossan, ex. med Grön Fri.
    Tobias Teknisk säljare
  • Hej och tack för snabbt svar!
    Och bulorna är inget man behöver göra något åt heller? Och finns det Decra- takutrustning hos återförsäljare i Norrtälje? Behöver köpa takfotsplåtar.
    Hälsningar Anders
  • Hej Anders.
    Bulorna har endast en estetisk inverkan. Om du lyckas dra ut spikarna så skulle du kunna lossa pannan och slå ut bulorna från undersidan. Plåten brukar ha ett bra "minne" och återgå något så när till sitt ursprungliga läge.
    Bauhaus skall ha komplett sortiment av våra produkter på hyllan om inte så kan dom beställa hem på några dagar.
  • OK!
    Tack för era svar!
    Hälsningar Anders
  • Kom på en sista fråga. När började Decra tak säljas i Sverige? (försöker lista ut hur gammalt mitt tak är).
    Hälsningar Anders
  • Någon gång i början av 70-talet