Beläggning låglutande tak

Hej,
Söker beläggning på ett låglutande tak och undrar vad ni rekommenderar. Taket lutar 1:40. Skulle Icopal Mono PM fungera? Eller rekommenderar ni något annat?
/Stefan

Kommentarer

  • Hej Stefan

    Vad är det för typ av underlag som tätskiktet ska läggas på?
  • Hej Tobias,
    Det är inte bestämt, men jag skulle tro att det blir någon form av isolering på betongbjälklag, alternativt råspont.
  • Hej igen

    Då är det Mono PM du ska använda dig av.
    System Mono​​​
    Beskirvningstexter​​​
  • Hej
    Jag har ett låglutandectak med takpapp
    Kan jag underhålla pappen genom att stryka på någon massa?
    Kan jag rätta springor mellan asfsltspapp och plåt med liknande eller samma massa?

  • Hej

    Springorna kan du först täta med Ico Tätningsmassa.
    Sedan kan du behandla hela taket med Icopal 2000 Takmassa.
    Tobias Teknisk säljare
  • Tack

  • Vilket tätskikt rekommenderar ni för en nybyggd balkong som kommer ha lösa träreglar med trallvirke på? Underlaget kommer vara råspont.
  • Hej Stefan.
    Om det läggs på råspont så rekommenderas Mono PR om det är isolering så är det Mono PM som gäller.
    På råspont är det mekanisk infästning och sträng och skarvsvetsning. På isolering, mekanisk infästning och skarvsvetsning.

    Anvisningar för detaljer och övriga riktlinjer finns här:

    http://www.tatskiktsgarantier.se/wp-content/uploads/2018/02/T%C3%A4tskiktsgarantier-riktlinjer-2018_exponerade-t%C3%A4tskikt.pdf​​​
  • Hej

    Bygger ett nytt garage med takvinkel 1:40 (ca 1,6`). Om jag förstår tråden rätt så skulle Mono P fungera för detta. Är detta något man klarar av att lägga själv... ? Eller måste man anlita takläggare

    Mvh

    Magnus

  • Om det läggs på råspont så rekommenderas Mono PR om det är isolering så är det Mono PM som gäller.
    På råspont är det mekanisk infästning och sträng eller skarvsvetsning. På isolering, mekanisk infästning och skarvsvetsning.

    Anvisningar för detaljer och övriga riktlinjer finns här:

    http://www.tatskiktsgarantier.se/wp-content/uploads/2018/02/T%C3%A4tskiktsgarantier-riktlinjer-2018_exponerade-t%C3%A4tskikt.pdf
  • Hej jag undrar om man får skruva samlingar/skarvar på låglutande tak. Det man ser på bilden är på ett nylagt papptak.
    // Emil

  • Så som bilden visar skall man absolut inte göra. Bricka och skruv används för att fästa in tätskiktet i underlaget. Sedan skall dessa svetsas över med nästkommande våd. Dom får således inte vara exponerade som dom är här.
    Mitt råd är att kontakta en lokal takaentreprenör som jobbar med svetsade tätskikt innan det blir läckage.

    Icopa entreprenörer

    Sipast entreprenörer
  • Hej

    Min entreprenör har lagt Flexilight prima, hur länge klara den ligga innan man får på takpannorna?
    har legat i snart 2 Veckor nu med lite regn osv.

    Och sedan har de lagt den på ett lågt sluttande tak där vi senare ska lägga trall ovanför och det kommer bli som en balkong där, är det ok att ha den papp som underlag ?
  • Flexilight Prima har en max exopeneringstid mot UV ljus i 2 månader.
    Undertiden måste man försäkra sig om att det inte driver in vatten under takduken. Takduken är ett vattenavvisande skikt. Inte ett tätskikt.
    Skall ni ha självklistrande tätskikt så får det bra med Flexilight.
    Skall ni ha svetsat tätskikt går det inte. Då skall det vara Micoral, YAM 2000.