Åldersbestämma takpapp inför ett eventuellt byte

Hej
Jag kommer ofta i kontakt med papptak när jag är ute på besiktningsuppdrag, ofta saknas det dokumentation över när yttertakspappen är bytt, finns det några generella tecken på pappens ålder? Ibland är pappen hel och utan sprickor och därför svår att bedöma om den skall bytas eller ej. Har ni gjort några test över hur pappen åldras och hur det syns?
MVH Per

Kommentarer

  • Hej Per! Jag skulle titta på södersidan av taket för det är den sidan som åldras snabbast.. Ser du inga sprickor eller att pappen tappat skiffer så är det ok. Hur länge ytpappen klarar efter den avsyningen är osäkert. Det får husägaren hålla ett öga på. Mvh Roberto Hedberg
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.