Behöver jag tillstånd för att installera matavfallskvarn ?

Hej
Undrar om det är tillåtet att installera avfallskvarn kopplat mot avloppet ? Minskar ju sopberget men hur ställer sig kommunen mot det ökade belastningen på avloppsstammarna ?

Kommentarer

  • Hej Petter och välkommen till vårt forum!

    Det går oftast bra att installera en matavfallskvarn i hemmet men det är lite olika beroende på hur man bor.

    • Om du bor i en fastighet där du har kommunalt vatten och avlopp får du installera en kvarn.
    • Bor du i flerbostadshus bör du först kontakta din fastighetsägare eller styrelse.
    • Om du bor i en fastighet där du har enskilt avlopp måste du anmäla detta via e-tjänsten till miljötillsynsavdelningen.

    Hur man installerar en matavfallskvarn och övrig information kan du läsa på vår sida om kompost och matavfallskvarn.

    Enligt Stockholms Vatten Och Avfall har det gjorts studier som visar på att graden av sedimenterat material i det allmänna ledningsnätet endast ökar marginellt.

    Hoppas att detta var till hjälp!

    Med vänlig hälsning,
    Huddinge servicecenter
    (Uppdaterad )
  • Ny lag för matavfall !

    Den 1 januari 2024 sker en lagändring som innebär krav på att matavfall från verksamheter och hushåll ska sorteras ut. Det betyder att den som använder eller installerar en matavfallskvarn efter årsskiftet behöver se till att den är kopplad till en separat tank eller en avskiljare, så att kravet på utsortering kan uppfyllas.

    Avfallskvarnar som är kopplade direkt till avloppsledningsnätet uppfyller varken kraven på utsortering eller separat insamling.

    Om du sedan tidigare har en matavfallskran kopplad till avloppet så behöver du se till att efter 1 januari 2024 ska den vara kopplad till separat tank eller avskiljare. Annars får den inte användas.

    👉 Här finns mer information om de nya reglerna för matavfallskvarnar

    AnnaCarin Servicecenter