Detta inlägg är gammalt och kan innehålla inaktuell information.
Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ta bort felaktiga fakturor

Hej!

Är det på gång med en funktion där man kan ta bort felaktiga fakturor, jag såg i ett tidigare svar från Peter att det skulle komma efter sommaren.

En nödvändig funktion för att hålla det snyggt och enkelt.

Det borde ju vara upp till varje användare hur han/hon hanterar sitt fakturaprogram.

Johan Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej!
    Ja, vi har det som mål att funktionen makulera faktura och makulera/editera verifikat skall in i Smart.

    Jag vill påminna om att makulera INTE betyder radera, radera får man inte göra. Makulera betyder i bokföringssammanhang att posten sätts som makulerad och därför inte räknas med men den tas inte bort. T ex så får jag inte makulera en faktura och sedan använda det fakturanumret igen, utan bara nästa lediga. Listar jag mina fakturor skall det makulerade fakturanumret finnas med men markerad som makulerad.

    Man kan anse att detta kunde lämnas öppet för användaren att bestämma om man vill in i gråzonen för bokföringsbrott men i Smart har vi bestämt att inte riskera att våra användare råkar göra detta felet...

    Peter
  • När kommer makulera?

    Daniel Bladini
  • Jag kan inte svara men vi jobbar för att den skall in i Smart.

    Peter
  • Nu har jag gjort fel på 4 fakturor och behöver alltså få bort dem för att det ska bli rätt med bokföring och allt? Snälla säg att ni har fixat detta annars får jag byta från Hogia Smart till något som faktiskt är smartare

    My
  • Hej!
    Tyvärr så är funktionen inte inplanerad under den närmaste tiden och jag tror inte att den kommer under 2013. Skälet är att vi har funktionen Kreditera faktura som mer eller mindre löser samma problem (skillnaden är att du får ta vägen över kreditfaktura som motbokas) och att det finns högre prioriterade funktioner bland våra användare.

    När jag pratar med användare som har detta önskemål så brukar de ha den uppfattningen att makulera verkligen betyder makulera, dvs klipp sönder o glöm bort, men en faktura är ett bokföringsunderlag och får inte bara "försvinna". Den måste sparas och konteras på rätt sätt (om den gått till bokföringen). och ta sin plats i fakturanummerserien.

    Peter
  • Hej!

    Kan man fortfarande inte makulera en faktura?? Jag har två felaktiga fakturor som måste åtgärdas snarast, då jag har avregistrerat min firma och avslutar bokföringen såhär i efterhand. Hur gör jag?

    Mvh,

    Maria

    Maria Pöntinen
  • Hej Maria,

    Som Peter skriver ovan så har vi ingen funktion för att makulera faktura.

    Däremot kan du kreditera en faktura. Om du går in under Faktura och söker upp den aktuella fakturan så väljer du Kreditera och en kreditfaktura skapas. Betalmarkera sedan både den ursprungliga fakturan och kreditfakturan så kommer dessa ta ut varandra i din reskontra.

    Frida
  • Eftersom jag bara Använder FAktura funktionen och låter min revisor sköta bokföringen så kostar detta en del pengar när jag gör fel där då det skapas 2 verifikat att handlägga bara för att jag tryckte på bocken istället för disken när jag ville spara...

    Är någon annan funktion än kreditera planerad inom den närmaste tiden annars känner jag mig tvungen att byta från en annars väl fungerande tjänst.

    //Micke

    Mikael Wilén
  • Mikael, fattar jag rätt om du bara använder faktureringen? Jag använder också bara faktureringen och då behöver jag ju inte bry mig om att överarbeta bokföringen. Dvs gör jag en felaktig faktura makulerar jag den bara genom att kreditera den och sätta in dem tillsammans i fakturapärmen och så behöver jag inte bokföra den (eller som du beskriver det, du säger bara till revisorn att dessa två tar ut varandra). En faktura och en kreditfaktura tar ju bokföringsmässig ut varandra så din revisor skulle bara behöva bokföra noll oberoende om du makulerar eller krediterar en faktura.
    Vill du ha bort den ur kundreskontran gör du bara som supporten säger och krediterar fakturan, betalar av dem båda och ber revisorn strunta i dem då även det blir noll.

    Det vore naturligtvis trevligt med en makulerafunktion för då kunde jag spara ett par knapptryckningar men dessa har jag tid med än sålänge.

    Claes
  • Hej Mikael,

    Skulle det arbetssättet som Claes beskriver fungera för dig?
    Jag säger till vår produktägare att en makulerafunktion för faktureringen är önskad.

    Frida
  • Hej!

    Jag skulle också verkligen vilja ha en makuleringsfunktion, det var jag helt säker på att det redan fanns!!!
    Det har andra aktörer på marknaden och det fungerar jättebra!
    Självklart vet jag vad makulerat betyder och att dessa verifikat ligger med utan att räknas, men jag tycker att detta är MYCKET smidigare än att kreditera fakturor!!!
    Hur kommer det sig att ni har valt att INTE ha en makuleringsfunktion, och hur ska vi användare kunna påverka er till att skaffa en???

    Tycker att om man råkar göra fel och lyckas trycka på "spara" innan man har fattat detta, så ska det gå snabbt och enkelt att rätta till det, och jag tycker INTE att det är snabbt och enkelt med funktionen för att kreditera fakturorna.
    Den hanteringen är för mig extremt tidsödande och frustrerande.

    Jag måste verkligen, verkligen be er att införa en makuleringsfunktion, och helst så snart som möjligt!

    Anna Bydell Absér
  • Tyvärr kan jag inte svara på när det kommer då det kräver att det slår igenom till bokföringen t ex. Vi jobbar på det men i vanlig ordning tar vi det som krävs/önskas mest av användarna och där ligger det inte i topp.
    I dagsläget kan jag inte svara på när det kommer tyvärr.

    Peter
  • Vad är det som ligger i topp hos oss användare? Hur har ni undersökt det?
    Instämmer med tidigare, det är mänskligt att göra fel och med er lösning blir det mycket mer administrativ tid och i längden är det mycket frustrerande.

    Ellinor
  • Vi tar in önskemål här, via mail (smart@hogia.se) och håller också koll på vad säljarna får för frågor och önskemål. Vi gör också enkäter och kundnöjdhetssamtal.

    I topp hos kunderna ligger (inte i exakt prioriterad ordning) en bättre lager/artikelsaldohantering, offertfunktionalitet, e-faktura, bankkoppling, inköp/leverantörsmodul, samlingsfakturering, flera företag per användare, flera användare på ett företag, möjlighet att köra testföretag, Årsbokslutshantering, kampanjhantering, osv, osv... Listan förändras nästan från dag till dag och beroende på vad vi släpper...

    Sälj och support önskar bara funktioner som gör att användarna gör mindre fel och köper mer :-)

    Peter
  • eftersom datumet hoppar när man sätter in en faktura har jag också lyckats få fel datum, hur gör jag för att makulera den? egentligen behöver jag bara byta datum, så den hamnar i rätt månad. Har bara använt programmet en månad än och det känns som tredje saken som borde implementeras efter lägg till, edtera och ta bort:) ser att ni haft 2 år på er att fixa detta och det inte är gjort, det känns inte kul när man just valt er produkt.
    kan jag få en beskrivning hur jag gör för att lösa detta?

    Zakarias Persson
  • Man kan inte makulera faktura, bara kreditera.

    Peter
  • Suck, jag vet det, jag är läskunnig även om jag inte kan jättemycket om bokföring, du har ju faktist talat om det högre upp.

    I andra program kan man makulera ett verifikat, det som händer då är att den motkonteras och försvinner ur ens åsyn, den finns fortfarande kvar i systemet för skatteverkets räkning så att allt blir rätt, men kunder får det lite lättare i sin vardag. Jag valde er produkt för att ni skulle förenkla för mig, jag gjorde helt klart en för kort undersökning av vad som fanns på marknaden. Ni har sagt att denna funktion ska in i Smart sen 2013 enligt den här tråden, 2 år för att föra in en funktion som tar 3 timmar att programmera?

    Zakarias Persson
  • I vårt system kan man makulera ett verifikat utan att behöva motkontera det, för annars är det ju inte makulerat utan motkonterat. Makulera betyder att det sätts som makulerat (borttaget) och därmed försvinner ur din åsyn. Man kan däremot inte makulera ett underlag, som en faktura är.

    Som svar på din fråga om tid så tar det inte bara tre timmar att lägga in en funktion som makulera faktura då vi har koppling till bokföringen och om man tar bort (makulerar) bokföringsunderlaget (fakturan) måste man även ta bort (makulera) verifikatet i bokföringen. Vill man då vara exakt i definitionen "makulera" måste man dessutom makulera just det verifikatet som fakturan var grund till och inte bara motkontera det som du skriver. Den kan ligga i en annan momsperiod, i ett verifikat med flera andra fakturor eller t o m i ett annat år. Det krävs alltså begränsningar och "felkorrigering". Allt detta löser vi just nu genom att man måste kreditera underlaget.

    Jag kan även "avslöja" att funktionen inte kommer att komma i Smart som det ser ut nu.

    Peter
  • Tyckte ni hade ett bra program tills jag märkte att man inte kan radera/ändra eller smidigt makulera NÄR man gör fel! väldigt konstigt av er att inte tillmötesgå kundförfrågningar peter!

    Kan "avslöja" att många av oss byter tjänst pga detta

    missnöjd
  • Jo, jag kommer också byta tjänst direkt min förbetalda tid går ut. Litade på reklamen och köpte ett helt år sad
    Som peter säger kan man motkontera verifikat, men man kan inte göra ändringar eller ta bort dem. det gör att mina första månader av bokföring ser riktigt grisiga ut eftersom jag helt enkelt hade dålig koll på hur man gjorde saker. att man inte ens kan byta datum på saker man lagt in är helt galet. det borde iaf gå tills man jobbat klart för dagen, dvs när man stänger dagens arbete borde man kunna ändra såna saker.

    jag vet, man ska inte göra fel... hade varit kanon om världen fungrade på det sättet..

    så vidare smart tycker jag inte programmet är efter att ha använt det några månader.

    Zakarias
  • Hej,

    Det är tråkigt om ni är missnöjda med programmet.Vi får in nästa önskemål varje dag från olika användare,som vi senare vidarebefordrar till våra utvecklare.

    För att kunna "Radera" en faktura så måste statusen på fakturan vara "Påbörjade". Om fakturan har status"Slutförda" så får man kreditera bort fakturan.

    Babak
  • Det är ju självklart att man inte kan radera ett verifikat men varför kan man inte ändra i ett verifikat. I mitt tidigare bokföringsprogram kunde man gå in i ett befintligt verifikat och stryka ett streck över en felaktighet, så att den fortfarande var synlig och lägga till en ny rättad rad. Det borde väl vara enkelt att införa. Det här har ju tjatats om i 3 år och inget händer. Hade jag vetat detta i förväg hade jag inte bytt bokföringsprogram

    Bertil
  • Hej Bertil,

    Funktionen att rätta verifikat har vi tyvärr inte i Smart utan du kan makulera. Jag ser diskussionerna ovan om bl.a detta och precis som Peter skriver så är det en funktion som i dagsläget inte är aktuell för Smart.

    Jag lyfter denna fråga vidare till våra produktägare och utvecklare.

    Jenny
  • Hej! Går det att radera en kund i registret?

    Lennart
  • Hej,

    Tyvärr går det inte att radera en kund via kundregistret. Du har möjlighet att inaktivera kunden.

    Babak
  • Hej!
    Tack för ditt svar, är det inte lite märkligt att man inte kan ta bort en kund som avlidit?

    Lennart
  • Hej,

    När du skapar en kund via kundregistret så sparas den i historiken. Vilket innebär att vi inte kan ta bort kunden. När du inaktivera en kund så syns den inte bland dina aktiva kunder.

    Babak
  • Jag skrev fel fakturanummer när jag gjorde inställningar för bokföringsåret. Uppfattade det som att jag skulle skriva det nummer som ska bli på den faktura jag ska skapa härnäst. Man ser ju inte fakturanumret medan man arbetar md fakturan utan, jag i varjefall, såg det först när jag slutfört den och öppnade den i Adobe Reader. Det här är verkligen ett stort bekymmer/problem ur bokföringshänseende och vid eventuell revision. En faktura kommer att saknas, vilket INTE är bra. Så hur gör jag för att få till fakturanummerordningen nu när programmet faktiskt inte är så smart så att jag kan backa när det blir fel?

    Jag har inte gjort någon ytterligare faktura utan vänta på svar ifrån er.

    Vänliga hälsningar
    Håkan

    Håkan
  • Hej!
    Om du inte har skapat något mer än en faktura kan du börja om från början och nolla kontot. Klicka på Inställningar - Organisation - Starta om företaget. Fyll i organisationsnumret och du blir utloggad. När du loggar in nästa gång kommer kontot vara nollställt och du kan skapa fakturan igen.

    Isabelle
  • Hej!
    Jag har just börjat med bokföringstjänsten och importerat år 2015 från min redovisningsbyrå. Året är alltså avslutat, deklarationer gjorda osv. Allt såg bra ut men nu säger byrån att filen inte var komplett. Jag har fått en ny SIE-fil med kompletteringar. Kan jag/ni ta bort hela 2015 så jag kan importera en gång till? Frågan är lite besläktad med diskussioner ovan men jag ser det ändå annorlunda när året är avslutat.

    Jan Säll
  • Hej!

    Vi har svarat er via mailet ni skickade in till oss.

    Patrik Support
  • Jag bokför enligt kontantprincipen, har en gjort en felaktig faktura som ska makuleras, HUR gör jag. Ska sen göra en ny rätt faktura med omvänd moms, hur gör jag en sådan faktura och hur bokför jag detta jag detta när fakturan är betald?

    Rose-Marie Rohdén
  • Hallå, jag behöver svar på ovan.

    Rose-Marie Rohdén
  • Hej Rose-Marie,

    Ursäkta att svaret dröjt.
    Man kan inte ta bort en faktura utan måste gå in på fakturan och kreditera den, så att de tar ut varandra.
    Innan du gör en faktura med omvänd moms behöver du gå in på kunden och bocka i för omvänd momsskyldighet, då blir fakturan automatiskt med omvänd moms.

    Vänliga hälsningar

    Kristina Support
  • Hur gör jag en kreditfaktura?

    Rose-Marie Rohdén
  • När jag bokför enligt kontantprincipen behöver jag då bokföra faktura 1 samt kreditfakturan?

    Rose-Marie Rohdén
  • Om du vill kreditera en faktura klickar du på den svarta pilen intill fakturan, därefter kreditera faktura. Tänk på att du måste betalmarkera både originalfakturan och kreditfakturan för att kundreskontran ska blir rätt. Gällande hur bokföringen ska ske får du kontakta en revisor om.

    Isabelle
  • Går det att makulera en kreditfaktura?
    Maarit
  • Nej, det går inte att makulera några fakturor.
    Isabelle
  • Går det att avmarkera en kreditfaktura, så den inte stör bokföringen?
    Maarit
  • Enligt systemet så skall det gå att makulera en faktura. Försvinner även kreditfakturan då?
    Maarit
  • Jag gjorde en faktura som är/var korrekt. Skulle skriva ut den, vilket inte gick. Provade med kopieringsfunktionen och fakturan blev bokförd igen, gjorde en kreditfaktura som inte blev korrekt, inget minus för RUT visades. Kan jag ta bort de två verifikationerna i mitt system? Den faktura som blev dubbelt bokförd och kreditfakturan? (skälet till att jag inte kunde skriva ut fakturan berodde på att en pop-upp markering var ikryssad, det är åtgärdat nu.)
    Maarit
  • Hur hanterar jag fakturan manuellt?
    Maarit
  • Nu klistrar jag in från Er manual:
     Hogia Smart -ManualMakulera verifikat
    OBS! Makulerade verifikat går inte att ta tillbaka så det är mycket viktigt att du tänker efter engång extra innan du makulerar.
    Om du gjort fel i bokföringen så kan du makulera verifikat ”från och med”, dvs du kan ta bort ettverifikat och alla efterföljande i en serie. Smart Start föreslår det första tomma verifikatet i serien såatt du inte skall kunna ta bort ett verifikat av misstag. Du anger serie och det verifikat du vill ta bortfrån och med. Alla efterföljande verifikat makuleras.
    Det makulerade verifikatet försvinner ur rapporter och verifikatsnumret blir tillgängligt att göra ettnytt verifikat på men det makulerade sparas i historiken och du kan även se makulerade verifikat iverifikatslistan om du väljer ”visa makulerade”. färdigklistat.
      Jag tolkar det som så att fakturan är kvar men påverkar inte bokföringen. Stämmer det?


    Maarit
  • För att makulera verifierat så finns bara serie A, B ock F. Kreditfakturan börjar med serie K.
    Så jag har faktura F 1 som är korrekt och kreditfaktura K 1 som jag vill ta bort. Hur?
    Maarit
  • Det skapas ingen egen serie för kreditfakturor, dom bokförs precis som originalfakturorna, alltså i F blir fakturering och B vid betalning.
    Det går inte att makulera fakturorna, men det går att makulera verifikationerna i bokföringen som skapas när ni skapar fakturorna.
    Isabelle

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan bli synligt för alla.
Din e-post visas aldrig publikt. Läs vår policy